Les vint raons per les quals els hostalers de la comarca rebutgen la taxa turística i demanen el suport dels ajuntaments 

Las veinte razones por las que los hosteleros de la comarca rechazan la tasa turística y piden el apoyo de los Ayuntamientos  
  23/12/2021

Als hostalers de la Marina Alta els sobren els motius per a rebutjar la taxa turística que el govern del Botànic ha acordat aquest dimarts impulsar perquè puga aplicar-se a partir de 2023. L'Associació d'Empresaris d'Hostaleria i Turisme de la Marina Alta (AEHTMA), màxima institució comarcal del sector, ha expressat el seu malestar davant aquest acord i esgrimeix fins a vint raons per a rebutjar-la. “Una vegada més s'utilitza el sector turístic com a clau de canvi per a fins polítics, mostrant poca sensibilitat a un sector que ha sigut i continua sent el que un dels quals més ha patit aquesta crisi i el que més resiliència ha tingut durant aquesta dura crisi que encara continuem suportant i que no veiem la seua fi”.     
    “Els arguments que en el seu moment vam exposar tot el sector turístic de la Comunitat Valenciana continuen estant vigents hui encara més si cap”, aclareixen, i els puntualitzen: 
    1. Perquè no és una taxa, sinó un impost, que ve a sumar-se a l'asfixiant pressió fiscal que suportem empreses i ciutadans. 
    2. I perquè no és turística, sinó que grava exclusivament l'allotjament hoteler i l'allotjament reglat. 
    3. Perquè és un instrument fiscal que torna a afavorir a l'economia submergida enfront de les empreses legals que creguen ocupació i generen riquesa i prosperitat.

    4. Perquè la posada en marxa d'aquest impost restarà poder adquisitiu als nostres turistes i limitarà greument la competitivitat de les empreses d'allotjament. 
    5. Perquè tot allò que s'haja de pagar en concepte de taxa es deixarà de gastar en oferta complementària com a restauració, compres. oci, etc... pel que també afectarà negativament la competitivitat i compte de resultats de la resta de components de la indústria turística. 
    6. Perquè la realitat turística de la Comunitat Valenciana res té a veure amb Catalunya ni amb les Illes Balears, ni amb les realitats d'altres ciutats europees, on existeix un impost municipal lligat a la conservació del patrimoni històric o artístic o vinculat a organismes promocionals. 
    7. Perquè en la Comunitat Valenciana, el turisme intern és molt important, i al final, el 30% dels contribuents d'aquest nou impost seran els propis ciutadans valencians en les seues vacances. 
    8. Perquè ni la tramitació, recaptació, gestió i finalitat d'aquest impost tenen un objectiu clar i transparent.
    9. Perquè la Comunitat Valenciana és la que pitjor ràtio de despesa per turista té, la qual cosa demostra que no hi ha marges per a increments de costos a través d'aquesta ficció fiscal. 
    10. Perquè cap altra ciutat d'Espanya, excepte Barcelona i Palma, disposen d'aquest tipus de gravamen el que perjudica greument les expectatives turístiques de València, Alacant i Castelló. 
    11. Perquè el principal problema amb el qual s'enfronta el sector és la creixent economia submergida que s'ha generat entorn de l'allotjament il·legal en habitatges i les plataformes digitals de distribució global: sotmetre aqueixes activitats econòmiques a IVA i a retenció d'IRPF és el que generaria molts més ingressos que els que es pretenen aconseguir amb aquest impost. 
    12. Perquè el mercat britànic que és el nostre principal mercat estranger està sumit en un difícil procés marcat pel Brexit, amb un encariment del producte turístic a causa del tipus de canvi, i perquè qualsevol cost addicional que sumem desviarà aquests clients a altres destins. 
    13. Perquè els turoperadors europeus ja han advertit de l'efecte perjudicial d'aquesta taxa en la comercialització internacional, sobretot per als destins emergents de la Comunitat Valenciana. 
    14. Perquè el sector hoteler i l'allotjament reglat no ha viscut cap boom turístic, amb volum de turistes i pernoctacions inferiors a les de l'anys passats, i sense haver recuperat els índexs òptims de rendibilitat.

    15. Perquè les destinacions turístiques de la Comunitat Valenciana mai han rebut una inversió pública que es corresponga amb la quantitat de recursos, ocupació i riquesa que generen i per tant, és injusta la seua penalització a través d'un nou impost.

    16. Perquè els destins competidors de la Comunitat Valenciana, que són Andalusia, Múrcia i les Illes Canàries en els no existeix cap mena d'impost o taxa turística. Aprofitaran aquesta feblesa nova per a captar part del nostre mercat. 
    17. Perquè cap altra activitat econòmica té una taxa o impost per a compensar el suposat mal mediambiental que generen: a cap govern se li ocorreria gravar l'agricultura, la fabricació de cotxes en l'àmbit d'aquesta comunitat autònoma o les aerolínies que operen en aquest territori per citar tres exemples. 
    18. Perquè una recaptació màxima de 30 milions d'euros no justifica posar en perill un sector tan estratègic com és el turisme en aquesta Comunitat amb el l3% del PIB i el l4% de l'ocupació.
    19. Perquè el turisme de la Comunitat Valenciana genera ja el l3,3% del total dels impostos que es recapten en aquest territori, amb més de 3.000 milions. 
    20. Perquè amb aquest impost s'envia un missatge als mercats de saturació i turisme fòbia mentre que la realitat mostra precisament el contrari, i perquè la Comunitat Valenciana ha de ser sinònim d'hospitalitat i de territori '*tourist friendly'. 
    Per això des d'AEHTMA “demanem a tots els representants municipals de la Comarca de la Marina Alta que es posen al costat del sector i demostren el seu suport oposant-se a la implantació d'aquesta taxa”.

<<< Tornar a la portada