Baleària construirà la nova terminal de passatgers del port de València 

  •  Baleària construirá la nueva terminal de pasajeros del puerto de Valencia 
  •  Baleària construirá la nueva terminal de pasajeros del puerto de Valencia 
  •  Baleària construirá la nueva terminal de pasajeros del puerto de Valencia 
  10/11/2022

 

El projecte suma una inversió pública-privada de 99,1 €. 

La naviliera dianense tindrà la concessió per un termini de 35 anys

El Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de València (APV) ha adjudicat a la naviliera dianense Baleària la construcció i explotació de la nova terminal pública de passatgers en el Port de València. Aquesta infraestructura se situarà entre el Moll de Ponent i el Moll Perfecte Palacio, en la zona anteriorment ocupada per la drassana d'Unió Naval de València, i comptarà amb aproximadament 100.000 m². La inversió prevista per Baleària per a desenvolupar aquest projecte superarà els 37 milions d'euros, mentre que l'APV aportarà altres 61,8 milions d'euros.

En total, seran prop de 100 milions d'euros per a la nova terminal pública de passatgers que serà una infraestructura modèlica en sostenibilitat ambiental i social, accessibilitat i noves tecnologies. Aquesta instal·lació es convertirà en un referent per a l'entorn del Port de València, generarà valor afegit a la façana marítima i prestarà servei a la ciutat i la ciutadania.

La instal·lació estarà destinada a atendre les línies regulars de passatgers nacionals i internacionals, entre els quals actualment ja operen línies entre València i Balears i Algèria, -amb operatives i espais separats i independents-, així com trànsit de creuers i de càrrega rodada o “ro-ro” (plataformes o vehicles que accedeixen als vaixells amb els seus propis mitjans). Per això, disposarà de quatre atracades, permetent un d'ells l'escala de vaixells de fins a 360 metres d'eslora i un altre moll d'almenys 250 metres de longitud. Es construirà un pantalà central de 215 metres per a l'atracada de ferris.

Les operatives per a trànsit de passatgers regulars i creueristes estaran separades i amb espais diferents. L'objectiu és liderar el tràfic de persones i empreses entre la península i les Illes Balears, amb un compromís de la futura terminalista valenciana de donar servei a 370.000 passatgers el primer any a ferries de línies regulars i creuers i fins a 472.000 en el cinqué any.

Per a la gestió dels creuers, Balèaria incorporarà l'experiència de Global Ports Hòlding (GPH), que aportarà tot el seu know-how al projecte i el seu compromís amb una oferta de creuers més sostenible i de menor impacte ambiental.

El projecte presentat al concurs que va traure l'APV recull totes les aportacions de l'Ajuntament de València en matèria mediambiental i compta amb el màxim consens. L'estació marítima funcionarà amb zero emissions contaminants, apostarà per l'economia circular i comptarà amb un espai per a la dinamització cultural.

La nova terminal de passatgers del Port de València garanteix que el 100% de l'energia elèctrica necessària es produirà en les pròpies instal·lacions i serà d'origen renovable: fotovoltaica, eòlica, hidrogen renovable o biocombustible. Balearia proposa comptar amb 10 mini-aerogeneradors per a produir 60.000 kWh/any, panells solars en les cobertes amb una generació estimada d'1.459.062 kWh/any, un sistema d'electròlisi a partir d'aigua, i un sistema de pila de combustible per a produir electricitat a partir d'aqueix hidrogen amb una generació prevista de 39.525 kWh/any, entre altres.

Tots els seus molls estaran equipats amb xarxa de subministrament elèctric als vaixells atracats, facilitant així parar els motors i les seues emissions quan estiguen de visita a València. La terminal reciclarà el 100% dels residus que genere en una planta de biometà que es construirà expressament per a aquest fi; i tractarà els residus dels vaixells i els propis de l'edifici per a obtindre biogàs.

Aquestes mesures es complementaran amb sistemes de control i gestió centralitzada de les instal·lacions, sistemes intel·ligents de consums, il·luminació amb tecnologies LED, sistemes de carregadors elèctrics a instal·lar en pàrquings i un sistema de seguiment de la petjada de carboni.

L'APV està finalitzant la redacció dels projectes constructius, per la qual cosa es preveu el començament d'execució de les obres en aproximadament 14 mesos en el cas del Moll Perfecte Palacio, 18 mesos del Moll de la Graderia.

 

<<< Tornar a la portada