Aqualia presenta el seu nou projecte de gestió digital del servei d'aigua de Dénia 

Aqualia presenta su nuevo proyecto de gestión digital del servicio de agua de Dénia
  22/07/2021

 

Aqualia ha presentat el nou projecte de gestió digital del servei municipal de proveïment d'aigua de la ciutat. Aprofitant la visita al nou Aqualia Centre Tecnològic a Dénia, Manuel Rosado, gerent d'Aqualia, ha explicat les principals novetats i avantatges que aporta la modernització del sistema. Segons Rosado, “suposa gestionar, apostant ja per la responsabilitat i sostenibilitat, 500 km de xarxa que proveeixen a 45.000 clients, i 1.700 ordres de treball mensuals”.

Internet de les coses, Big Data o Cloud Computing són alguns dels elements que Aqualia integra en el seu nou centre tecnològic. Es tracta d'un centre digital de control, pioner en els serveis gestionats per Aqualia a Espanya, que unifica tota la gestió del cicle integral de l'aigua en Aqualia Live, una única plataforma. Tots els processos que es duen a terme en el cicle urbà de l'aigua, des de la seua captació fins al sanejament, es controlen en temps real en aquest centre. Els 571 milions de dades que les xarxes i els comptadors recullen a l'any estan disponibles a un simple clic gràcies a la xarxa de sensors repartits pels 500 km de la xarxa de proveïment, estructurada en 81 sectors hidràulics.

També al capdavant a nivell nacional està Aigües de Dénia quant a telelectura: el 96% del parc de comptadors ja disposa d'aquesta tecnologia, ràtio que supera àmpliament el 16,7% de penetració de la telelectura que tenen com a mitjana les principals ciutats. A nivell d'usuari, la telelectura permet consultar el consum propi d'aigua en temps real a través de l'app Aqualia Contact. Entre els avantatges concrets, un sistema d'alarma per fugides interiors davant un increment sobtat del consum habitual; la detecció de possibles ocupacions en segones residències; o de situacions de risc per a persones vulnerables que viuen soles, en el cas de detectar-se una aturada en el consum.

D'altra banda, per a l'Ajuntament de Dénia, el nou sistema disposa d'una eina específica: un portal web des del qual controlar els consums d'aigua de totes les instal·lacions municipals, “la qual cosa ens facilitarà una millora en la gestió dels recursos disponibles i anticipar-nos en el coneixement i resolució d'incidències”, ha assenyalat l'alcalde, Vicent Grimalt.

El director d'Espanya d'Aqualia, Santiago Lafuente, ha explicat que l'elecció de Dénia com a “oficina pilot” del nou sistema de digitalització “no és gratuïta, ja que en aquesta ciutat tenim una llarga història, sempre positiva, de col·laboració amb l'Ajuntament, i poques ciutats tant com aquesta han hagut d'enfrontar-se a tants problemes de gestió d'un recurs preuat i escàs com l'aigua”. Aquestes noves aplicacions, ha afegit, “facilitaran molt també la col·laboració ciutadana, a partir del coneixement i la informació”.

L'alcalde ha valorat la presentació com “realment sorprenent. D'aqueixes millores que ens fan veure que el futur ja és ací i que aqueixos plans de sostenibilitat i d'evolució de les ciutats cap a models més intel·ligents són perfectament viables”. Així mateix, Grimalt ha recordat que “a l'Ajuntament de Dénia portem un temps ja parlant d'implantació dels ODS, els objectius de desenvolupament sostenible; d'optimització de recursos i millora de l'eficiència energètica; tenim ja fins i tot redactat el pla Dénia smart city... I tots aquests projectes, de gran envergadura, però que són ja un horitzó ineludible si volem salvar el planeta, troben hui un model i paradigma en l'innovador sistema de gestió, íntegrament digital, que ha posat en marxa Aqualia en Aigües de Dénia”.

Entre les diferents aplicacions que operen de manera interconnectada a Dénia, es troba Aqualia Water Analitics (AWA), la plataforma per a la gestió del cicle integral de l'aigua, que permet recopilar i analitzes 2.200 dades diàries sobre el proveïment relacionats amb la quantitat d'aigua subministrada, els cabals i pressions en la xarxa, etc.; i Aqualia Work Orders (WO), un recurs d'optimització del treball diari de l'empresa, tant per a actuacions de manteniment com per a incidències.

La presentació es va realitzar el dijous amb la presència dels consellers d'Aigües de Dénia, empresa formada per l'Ajuntament i per Aqualia.

 

<<< Tornar a la portada