De com fer comarca des de l’escola

  • De com fer comarca des de l’escola
  • De com fer comarca des de l’escola
  • De com fer comarca des de l’escola
  12/06/2021

 

El Pou de la Muntanya convida a descobrir la Marina Alta a ritme de rap i de manera interactiva

 

Xafa-la, conta-la, balla-la, tasta-la! Quatre propostes per aproximar-se a la Marina Alta, viure-la i conèixer-la un poc més. El CEIP Pou de la Muntanya de Dénia ha estat treballant durant els dos darrers cursos en un projecte multidisciplinar que ha permés l’alumnat i les seues famílies retrobar-se amb la comarca i, al mateix temps, treballar els continguts curriculars en les diferents etapes escolars. Marca la comarca ha sigut una eina d’aprenentatge que ha servit també per fer comarca i que ha donat com a fruit un rap i un quadern de treball que podran utilitzar les altres escoles de la Marina Alta.

            El raper Carlos Torres ‘Bololo’, El Malcriat, ha posat veu a la cançó i l’alumnat del centre ha aportat les imatges per al videoclip, gravades en les visites que cadascú ha realitzat amb la seua família a indrets diferents de la comarca. La idea d’escriure un rap va sorgir per fer més divertit i proper l’aprenentatge. La lletra, que ve reforçada per les imatges, es treballa en l’aula. Hi ha un missatge clar: podem sentir-nos orgullosos del que tenim (‘estima la terra, estima la comarca’). Cal per tant posar en valor tot el que ens envolta. I això és el que ells han fet.

            En El rap de la Marina apareixen topònims llegendes, productes, conreus, coves, fonts, muntanyes, festes, tradicions, platges, plats de la nostra cuina, propostes artístiques, llocs emblemàtics ... ‘Les ales per volar les tenim en les arrels i mai les hem d’oblidar’, canta El Malcriat. Podem comprovar-ho fent la ruta dels riuraus i coneixent el llenguatge específic del procés d’elaboració de la pansa, recuperant jocs tan arrelats entre nosaltres com el sambori i el cementeri, tocant la dolçaina i el tabalet, jugant a la pilota o bé menjant-nos la mona de Pasqua. Són algunes de les propostes que ens fa el rap que ha composat el CEIP Pou de la Muntanya com a part d’un projecte molt més ambiciós.

MÉS COMBOI

 

            El projecte Marca la comarca s’encetà en el primer trimestre del curs 2019-2020. Cada classe tenia assignat un col·legi d’un altre poble de la Marina Alta amb el qual s’organitzaria un intercanvi de visites. L’assignació de l’escola germana serviria per investigar i estudiar els trets més destacats del poble veí (història, monuments, festes, costums, gastronomia, muntanyes, racons a visitar). A més a més, amb la col·laboració de les famílies, es convidava l’alumnat a fer visites per la comarca, tasts, treballs i fotografies. Un gran mapa penjat en el corredor serviria de suport per penjar les fotos i anar anunciant les cites més importants del mes a cada poble. Anava gestant-se ja el rap i per al 16 de març, en temps de falles, s’organitzava una gran festa a Dénia.

            La pandèmia va obligar a alterar els plans. Només s’havia fet la visita a Pego, on els escolars de Dénia conegueren la celebració del carnestoltes i tastaren l’arròs amb crosta.

            Però ahí no quedava la cosa. Amb el nou curs en marxa, alguns treballs i visites en família ja realitzats,  la lletra del rap acabada i la maqueta també, es decidí donar- continuïtat a la iniciativa enllaçant Marca la comarca amb un altra proposta de la Conselleria d’Educació: Rapsodes, un projecte que pretén apropar el llenguatge musical i poètic a l’alumnat i que els ha permés organitzar uns tallers amb artistes de la comarca. Com a soci es va buscar un col·legi d’Oliva amb el qual s’han realitzat intercanvis telemàtics i que ha composat el seu rap propi, El rap de la Safor. El comboi estava servit.

Els mestres impulsors dels projectes (dos en un) expliquen que el temps que l’alumnat ha estat a casa ha estat aprofitat per fer eixides per la comarca en família, saber-ne alguna cosa més i gravar les imatges. “Fins i tot, els deures de les vacances de Pasqua van ser eixos”, indiquen.

La llavor ja estava sembrada i el projecte ha donat nous fruits. És el cas del quadern d’activitats basat en Marca la comarca i Rapsodes que s’ha elaborat i que el centre ha posat a disposició de tots els col·legis de la comarca. El quadern permet fer activitats divertides a casa o en classe treballant tots els continguts curriculars. Hi ha preguntes sobre els límits o els rius de la Marina Alta, però també sopes de lletres, encreuats o endevinalles, problemes de matemàtiques o exercicis de llenguatge que fan servir les muntanyes, els pobles, gentilicis, cançons populars, festes o refranys, i on igual es colen Rosario la carnissera, la raboseta de Pamis que l’ama del corral i del carrer.

Al quadern, també hi caben el joc de la pilota, les escriptores que parlen de la comarca, els grups que canten en valencià, les frases fetes, la cuina, les entrevistes, la publicitat i un bon nombre de propostes i idees per treballar la Marina Alta a l’escola. Com diu el rap, ‘el nostre entorn és la canya’.

 

 

 

<<< Tornar a la portada