L'emergència social es triplica a Xàbia amb la crisi sanitària

La emergencia social se triplica en Xàbia con la crisis sanitaria
  20/04/2020
El departament municipal canvia el protocol per a donar resposta en 24 hores a les sol·licituds d'ajuda

La crisi sanitària està passant factura a les famílies més necessitades de Xàbia. La demanda d'ajuda ha crescut en les últimes setmanes i actualment són quasi 500 les famílies que necessiten atenció social, quasi el triple que en el període pre pandèmia. El departament de Serveis Socials també ha hagut de multiplicar esforços i reestructurar l'equip de personal per a donar una resposta eficaç i el més àgil possible al nombre de peticions d'ajuda.

L'alcalde, José Chulvi, ha vingut reiterant pràcticament des de l'arrencada de la crisi que l'emergència sanitària està coberta, almenys en el capítol pressupostària -disposa de fins a 2,8 milions d'euros del superàvit pressupostari per a invertir en el departament-. Però la situació exigeix un esforç extra en tots els sentits. 

Per a poder tirar avant el gran volum de treball en Serveis Socials treballen matí i vesprada, segons explica la regidora responsable, Rita Berruti, qui ha volgut posar en valor la gran faena que està realitzant el seu equip. Gran part de la plantilla del Centre Social està reforçant a l'equip base en la tramitació de les ajudes d'emergències. 

El protocol per a sol·licitud d'ajuda s'ha modificat per a poder donar una resposta abans de les 24 hores. A partir d'ací, se'ls entreguen vals d'alimentació i productes d'higiene, o en el seu cas de medicaments. També col·laboren Cruz Roja i Càritas, el voluntariat de la qual està al peu del canó per a donar resposta als seus usuaris i a les noves necessitats enmig d'aquesta situació sense precedents.

Un altre dels flancs en els quals dóna cobertura el departament municipal és en allotjament d'emergència. De moment s'ha habilitat un alberg provisional en un immoble de Balcó a la Mar per a donar sostre a persones que no tenien casa o malvivien en un infrahabitatge, fins a poder reubicar-los en algun alberg. El número d'acollits oscil·la cada dia. En data de hui són 8 persones les que utilitzen aquest servei, que inclou manutenció, bugaderia, seguiment mèdic i atenció les 24 hores del dia. 

Un servei que s'ha revelat com a essencial  durant aquesta crisi és el d'ajuda a domicili. En alguns casos els usuaris es van donar de baixa voluntària en estar la família en confinament i podent atendre'ls. No obstant això, han aparegut altres casos de persones soles, majors, sense suport familiar i que requereixen cures.  Des de Serveis Socials prioritzen aquest tipus d'atenció perquè la persona puga seguir en el seu domicili i s'evite l'ingrés en residències.

També el programa Radars funciona a ple rendiment, realitzant el seguiment telefònic a més de cinquanta majors que manquen de família o xarxes de suport. 

Des del departament es plategen el nou mapa de necessitats que deixarà aquesta crisi. Així doncs, a més del fort augment de demanda en prestacions econòmiques o del servei d'ajuda a domicili, caldrà reforçar l'àrea que s'encarrega de tramitar les sol·licituds de dependència que estan paralitzades (estan suspeses les visites a domicili que es feien per a valorar els casos).

  A pesar que el gruix de la gestió s'està centrant en aquestes atencions, des del Centre Social es mantenen tots els serveis habituals: suport psicològic, assessorament jurídic, oficina de l'habitatge, família i infància, suport als usuaris del Tapis, prevenció de conductes addictives, atenció a l'immigrant.

<<< Tornar a la portada