La nova taxa del fem condiciona un pressupost de Calp que ascendeix a 54,9 milions
Ahir es va celebrar un ple extraordinari perquè l'ordre del dia tenia temes d'ampli calat. Un era l'aprovació inicial del pressupost de 2025, que ascendeix a 54.911.909 euros. Uns comptes que, segons va comentar l'alcaldessa, Ana Sala, estan determinats per la nova taxa del servei de fem que suposarà recaptar 2,6 milions d'euros més. Les previsions indiquen que els ingressos pugen gairebé un 17% respecte a l'any anterior no sols per les escombraries sinó també pels impostos de construccions i obres i activitats econòmiques i el Pla Edificant, que inclou el segon institut i el nou Gargasindi. Hi ha 40 milions d'euros dipositats en els bancs i, com que el deute és de zero euros i no ha estat necessari acudir a préstecs, els interessos a favor del capital ascendeixen a 1 milió d'euros.
Sala considera que el pressupost “és un document sense ideologia perquè conté les necessitats reals de la població”. En l'apartat d'inversions, l'alcaldessa s'ha referit al nou Museu Fester, que se situarà a la casa Poquet Beltrán, situada en la Plaça d'Espanya, l'adequació del local dels voluntaris de Protecció Civil en l'edifici Llum de Calp, les obres en els barrancs del Pou Roig i Quisi, el vial T que dona accés a Puerto Blanco i al nou parc caní en la Manzanera.
El portaveu del PP, Miguel Crespo, ha qualificat els comptes de 2025 com “les del tasazo del fem” perquè, afegeix, “sense els 2,6 milions que es recaptaran de més, el pressupost seria inviable”. Els populars reiteren que la justificació per a l’apujada de les escombraries “no és real i es vol confondre a l'opinió pública”.
Des de Defendamos Calpe, Paco Quiles sosté que “el romanent el venen com a solvència però realment no és així”. “Tenir tants diners en el banc”, continua, “és conseqüència d'una mala gestió dels recursos per a obtenir serveis”. I com a exemple del “tipus de política” de l'equip de govern cita els 263.000 euros d'augment en la partida de Festes.
NO A LA PETICIÓ DE SÁNCHEZ
L'equip de govern ha desestimat el recurs de reposició presentat per César Sánchez contra l'acord del ple pel qual es fixava el primer dimarts de cada mes com a dia per a celebrar les sessions ordinàries. Sánchez no pot acudir perquè coincideix amb la seva estada a Madrid com a diputat en el Congrés. Per això, el líder popular reclama que els plens se celebren els dilluns. Però ni per aquestes; el tripartit no dona el seu braç a torçar i els plens continuaran sent els dimarts. Sala opina que “Sánchez vol imposar la seva voluntat i les coses no funcionen així”. L'ex alcalde ha interposat també un recurs contenciós administratiu contra aquesta resolució “i esperarem la decisió del tribunal i, per descomptat, l'acatarem”, diu Sala.
D'altra banda, el vial J es denominarà Avinguda Rei Felip VI. Toni Tur, de Defendamos Calpe, va posar en dubte la idoneïtat d'aquesta denominació atenent, segons el seu criteri, a la falta de “exemplaritat” de la Corona Espanyola i, sobretot, del Rei Emèrit. “De fet”, va dir Tur, “s'ha retirat el nom de Joan Carles I en carrers i places”. L'alcaldessa va contestar que “no cal buscar fantasmes i sobren aquests comentaris”.
ZONA BLAVA
El 30 de desembre va finalitzar el contracte del servei d'estacionament regulat, la zona blava. En el ple s'han desestimat les al·legacions i s'ha aprovat el projecte modificat del Servei Públic de Transports. La modificació de l'ordenança té un doble objectiu. D'una banda, adaptar-la a la normativa vigent en seguretat viària i, per un altre, introduir canvis en la distribució i temporalitat de les zones destinades a aparcaments d'estacionament regulat amb la finalitat d'incrementar la rotació de vehicles en la temporada estival, així com atendre millor les necessitats de la ciutadania resident.
Una vegada aprovada l'ordenança, el següent pas serà treure de nou el servei a licitació. Miguel Crespo, del PP, va criticar la mesura perquè “arriba tard i malament perquè ja se sabia que el servei tenia data de caducitat a la fi de desembre”. “Estem sense zona blava”, va afegir, “i això durarà mesos amb el perjudici que implicarà per a les arques municipals i de cara als veïns, turistes i comerciants”.