Els centres educatius continuen buscant estratègies per fomentar la lectura entre l’alumnat

 Los centros educativos continúan buscando estrategias para fomentar la lectura entre el alumnado
  03/04/2022
Xiquets i joves acaparen quasi la meitat del préstecs de la biblioteca de Dénia

Dissabte 2 d’abril se celebra el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil, una data que ens duu a reflexionar sobre els beneficis que ens reporta la lectura i també la seua importància per a entendre el món on vivim. Els xiquets solen ser bons lectors i són bons consumidors de llibres i contes. És un fet constatat però que, a mesura que van creixent, l’afició a la lectura és cada vegada menor, fins el punt que al voltant dels 15 anys es produeix un trencament en la tendència observada. Segons els baròmetres de de la Federación de Gremios de Editores de España, hi ha uns anys crítics -fins arribar als 18- en què el percentatge de lectors freqüents baixa notablement. Els centres educatius, ja des dels primers cursos, implementen programes i activitats de foment de la lectura. També les biblioteques, on el percentatge de lectors en edat infantil i juvenil és bastant alt. Així i tot, alguna cosa falla quan la tendència a la baixa en eixa etapa crítica no reverteix.

            Els mòbils i altres possibilitats d’entreteniment de fàcil i ràpid accés lligades a les noves tecnologies, les distraccions pròpies de l’adolescència, la pujada de nivell en els estudis i la (sobre) càrrega d’extraescolars deixen poc temps lliure per a la lectura, de manera que moltes vegades es fa necessari un incentiu extra des de l’àmbit familiar o escolar. És per tant important fer dels llibres una eina per a disfrutar i compartir amb els iguals i evitar que la lectura siga una obligació que ens lleve temps per fer altres coses.

            En l’IES Historiador Chabás de Dénia tenen els seus ambaixadors literaris: alumnes de cursos superiors que visiten les aules de primer d’ESO per contar i promocionar els llibres que han llegit. A més de dedicar mitja hora diària a la lectura dins l’aula en els cursos de Secundària, rebre la visita d’autors al llarg del curs i editar una revista literària anual que inclou ressenyes de llibres fetes per l’alumnat, s’ha posat també en marxa el projecte la Biblioteca Humana: escriure al centre llegir a la comunitat. Es tracta d’un projecte d’innovació educativa de caràcter interdisciplinar que implica a l’alumnat d’assignatures diferents en una experiència didàctica que va més enllà de la lectura. Consisteix en l’organització d’uns tallers de creació literària entre l’alumnat d’ESO que, partint de diferents activitats, desemboquen en la publicació d’un llibre que recull al voltant de 50 històries. El tercer volum vorà la llum enguany, coincidint amb la festivitat de Sant Jordi. Però ahí no acaba la cosa. Els autors visiten altres centres, com ara escoles de Primària, residències de dia de gent gran o l’hospital, per llegir als demés les seues històries.

            “La lectura és un pilar fonamental per entendre i consolidar coneixements a més d’un hàbit sa que s’ha de fomentar”, explica Jesús Cerdà, vicedirector i coordinador de projectes de l’institut. Facilita l’adquisició de nou vocabulari, la millora de la gramàtica i les construccions, com ell diu. Però “podria ser que alguns alumnes no llegiren a casa perquè no totes les famílies tenen l’hàbit de fer ús de la biblioteca o de regalar llibres”. L’institut els ofereix la possibilitat de fer-ho amb eixes i altres iniciatives pensades per acostar-los a la lectura i a la creació literària de manera atractiva i divertida , com ara els passaports literaris, els tallers de còmics i de punts de llibres, les actuacions teatrals o els booktrailers on, com a bons booktubers, fan recomanacions dels llibres que han llegit. No oblidem els Premis 25 d’Abril, amb els quals ens remuntem a finals dels anys 80 i que a hores d’ara s’han fet extensius a altres disciplines, a més de la literària. En este àmbit es donen premis de narrativa i poesia en valencià, castellà i anglés i es premien també articles de divulgació científica.

            El resultat sembla satisfactori. Fora de l’aula, molts alumnes comparteixen llibres i llegeixen recomanacions d’altres, assegura Jesús Cerdà, i a més a més “acaben expressant-se millor i entenent millor el que llegeixen”. “Un alumne que llig sap expressar-se i donar opinions”, afegeix el representant del centre.

 

CONTACONTES I PRÈSTECS

 

            Per tal de commemorar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil, la Biblioteca Pública de Dénia ha programat un contacontes per a púbic familiar hui dissabte a les 12 hores. És bastant habitual l’organització d’activitats com esta quasi tots els dissabtes, amb una programació regular que es publicita per la web de la biblioteca i les xarxes socials. És una eina de foment de la lectura des de ben menuts i per gaudir dels llibres en família.

            Pensant en el públic infantil i juvenil, tant la seu central (carrer Sant Josep) com l’agència de lectura Rafael Chirbes (Casa de Cultura) dediquen espais específics per als lectors de menor edat. I la resposta és més que satisfactòria. Dels 66.768 visitants que va rebre la biblioteca de Sant Josep en 2021 (l’agència es va inaugurar en el mes de setembre i les dades no serien representatives), 13.025 s’enquadren en el públic infantil i juvenil. Les xifres són més encoratjadores si ens fixem en els llibres prestats: front als 30.314 del total, 14.854 foren de literatura infantil i juvenil. No està gens malament.

            Fomentant nous lectors, lectures més en consonància en el dia a dia dels joves i en allò que els preocupa i interessa i la percepció que la lectura no té perquè ser avorrida i pot connectar-nos amb el nostre entorn, potser aconseguim invertir la tendència i entendre millor allò que diu el lema escollit enguany per celebrar el Dia Internacional del Llibre Infantil i Juvenil: “les històries són ales que ens ajuden a remuntar el vol cada dia”.

<<< Tornar a la portada