Baleària reafirma el seu lideratge i la seua condició d'empresa local com a principal garantia de connectivitat marítima

  • Baleària reafirma su liderazgo y su condición de empresa local como principal garantía de conectividad marítima
  • Baleària reafirma su liderazgo y su condición de empresa local como principal garantía de conectividad marítima
  24/03/2022

El trànsit de passatgers creix un 38% respecte a 2020, principalment en les rutes nacionals

Els resultats comercials de Baleària en 2021 evidencien que la naviliera ha sigut capaç de superar un context complex marcat per la pandèmia i una creixent competència. Així, els 103 milions d'euros d'EBITDA permeten a la companyia compensar els 15 milions d'euros de pèrdues de l'any anterior, amortitzar deute, consolidar la seua solvència i mantindre el pla d'inversions previst. 

El lideratge de Baleària en el transport marítim i el seu bon resultat han sigut possibles gràcies a l'eficient gestió dels seus equips, als alts nivells de productivitat, i al comportament del preu del combustible en els tres primers trimestres de 2020. “Malgrat ser un sector colpejat per la pandèmia i les restriccions de mobilitat, hem gestionat aquesta crisi sent una naviliera cada dia més ecoeficient, compromesa amb el territori i amb vocació de servei públic", ha assenyalat Adolfo Utor, president de Baleària.

Quant al trànsit de passatgers, en 2021 van viatjar amb Baleària 2.911.000 persones i 765.000 vehicles, un 38% i 29% més respectivament que en 2020, però molt per davall dels trànsits prepandèmics (-34% i -28% respectivament). Cal destacar que el 95% dels passatgers corresponen a les rutes nacionals (Balears, Ceuta, Melilla i Canàries). Les rutes internacionals (Nord d'Àfrica i Bahames) es van veure fortament afectades per les restriccions a la mobilitat, especialment per la cancel·lació per segon any consecutiu de l'Operació Pas de l'Estret, i van registrar una pèrdua del 85% dels passatgers respecte a 2019.

El transport de mercaderies en 2021 va créixer un 15%. Dels 6.584.000 metres lineals que es van transportar, el 24% pertanyia a les rutes internacionals, que van ser les que van registrar el major creixement (+17% respecte a l'any anterior i +48% respecte a 2019), especialment les línies amb el Marroc, que només permetien el transport de càrrega.

El president de Baleària ha remarcat també l'aposta de la naviliera per les energies més netes: "El nostre horitzó són les emissions neutres en 2050 -ha anunciat-. Estem involucrats en projectes vinculats a l'hidrogen verd o el biometà d'origen renovable, i apostem pel gas com a combustible de transició". En aquest primer trimestre de 2022 la naviliera ja disposa de nou vaixells amb motors duals en els quals ha invertit 380 milions d'euros, i que són compatibles amb l'ús d'aquestes energies neutres en CO₂. En 2021, l'ús de gas natural va créixer un 36% i va permetre a Baleària deixar d'emetre 56.000 tones de C02, a pesar que a l'octubre es va veure forçada a restringir el seu ús a les maniobres i estades portuàries. "Es tracta d'una mesura temporal que adoptem per responsabilitat i per a preservar la viabilitat de la companyia davant l'escalada del preu d'aquest combustible", ha explicat Utor, que ha destacat “la ferma voluntat de la naviliera per invertir en projectes vinculats a energies més netes”.

La posada en marxa al maig de 2021 de l'innovador fast ferri Eleanor Roosevelt, el primer del món amb motors duals a gas, conjumina aquesta aposta per la sostenibilitat amb un altre dels eixos estratègics de la naviliera: la digitalització. "Hem continuat avançant en l'objectiu de convertir Baleària en una companyia guiada pel big data per a prendre decisions en temps real amb la màxima eficiència", ha detallat Utor, que ha assenyalat que la naviliera ja monitora la seua flota a través de la Torre de Control. A més, set d'aquests vaixells disposen d'un sistema de sensors que recull en temps real dades de navegació i consum. Utor també ha assenyalat les millores en l'experiència del client gràcies a la digitalització, com els assistents virtuals o l'entreteniment a bord.

“Com a empresa responsable, exercim un efecte tractor econòmic, social i cultural en els territoris", ha assenyalat Utor, que ha destacat que el cash flow social de Baleària en 2021 va créixer un 9%, aconseguint els 576 milions d'euros. Respecte al compromís social de la naviliera, la Fundació Baleària va col·laborar en 2021 en més de 280 activitats i quasi el 80% dels proveïdors de la naviliera són locals. Utor ha destacat que Baleària exerceix des de fa 12 anys “un exercici de transparència i rigor" presentant als seus grups d'interés la memòria de sostenibilitat seguint els criteris del Pacte Mundial de les Nacions Unides. "Enguany estem encantats de presentar-la a Balears, on tenim el nostre origen. Estem compromesos amb aquestes illes, igual que amb tots els territoris en els quals operem, i tenim la certesa que per a mantindre el nostre sòlid lideratge hem de continuar sent una naviliera local amb ànima i valors".

A l'acte, en el museu És Baluard, de Palma, han assistit més de 200 persones vinculades als seus grups d'interés. La presidenta del Govern Balear, Francina Armengol, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto i l'alcalde de Palma, José Hila, han intervingut en la presentació, que ha comptat amb una nodrida presència d'autoritats de les illes a més de presidents i representants dels ports de Huelva, Motril, Almeria i Melilla, entre altres.

La presentació ha finalitzat amb una actuació de Maria de la Mar Bonet i Borja Penalba, dues dels màxims exponents de la música de Balears i la Comunitat Valenciana. Posteriorment s'ha dut a terme un còctel amb menú degustació a base de productes locals, elaborat per cuiners de les quatre illes Balears (Sara Valls, Pere Tur, Emilio Samblas, Joan Marc Garcies i Ariadna Salvador) amb la música del grup eivissenc Jove Dolores.

<<< Tornar a la portada